Magyar ember a bakon, király a kocsiban...
2020. április 26. írta: Cseri Dávid

Magyar ember a bakon, király a kocsiban...

horthy.jpgMagyar ember a bakon, király a kocsiban... címmel készített interjút a "Friss Ujság" riportere III. Viktor Emánuel 1937. évi budapesti látogatását követően. A beszélgetésben a kérdező azon kocsisok érzései és tapasztalatai után érdeklődött, akik a fogadás legfontosabb szereplői előtt ültek a bakon. E történelmi esemény fogatainak összefogására kérték fel Pettkó-Szandter Tibor világhíres ménesparancsnokot. Közbenjárására Horthy Miklós kormányzót, feleségét Purgly Magdolnát és az itáliai királyi fenségeket lipicai és arabs fajták szállították a Keleti pályaudvartól a budai Várig. Emlékezete szerint Mátyás király óta nem látott Buda vára ilyen magyar királyi bevonulást. A lap május 23-ai vasárnapi számát alább változatlanul közlöm. 

Három parádés kocsis a hófehér lipicaiak istállójában elmondta, hogyan szolgálták az olasz uralkodót

Huszonhat hófehér ló egykedvüen ropogtatja a zabot a testőr kaszárnya istállójában. Királyi környezetbe kerültek ide a vidéki garnizonból. Egy nagy birodalom fejét szállítják aranyos hintón a főváros útvonalain. Nyugodtak, büszkék, akár csak otthon, Bábolnán. Önkéntelenül arra gondol az ember, vajjon éreznek-e valamit a nagy eseményből, amelyből kivették a részüket.friss_ujsag_1937_05_23_2.jpg

Bizony éreznek – mondja Böröcz János parádés kocsis, aki az olasz királyt hordozta öt fehér lovával a pályaudvar és a királyi palota között. Otthon Bábolnán katonazene és riadó mellett hajtottuk napokon keresztül, hogy szokják a zajt, az embertömeget. De itt, amikor őfelsége és a kormányzó beült a kocsiba, a fülüket hátra szorították, azután előrevetették, egész úton neszeltek és bizony láttam, hogy mozog a bőrük és nyugtalanítja a sokadalom. 

Böröcz János a bábolnai ménes híres kocsisa, aki most III. Viktor Emánuel királyt és császárt, azelőtt Mackensen német tábornagyot, a japán trónörököst és igen sok előkelőséget szállított már öt fehér lipicaijával, hozzá van szokva ahhoz, hogy hatalmas urak között forgolódjék. 

Nem jöttem izgalomba, amikor rám esett a választás – mondja egyszerűen – de tetszett, hogy odalent Bábolnán híres ember lettem. A lovaimat ismerem. Ők csak az én kezemnek a szorítását érzik és aszerint gondolkoznak.erzsebet_korut_rakoczi_ut_sarok_a_hintoban_iii_viktor_emanuel_olasz_kiraly_es_horthy_miklos_kormanyzo_fortepan_22705.jpg

De mégis, amikor őfelségét vitte fel a Várba, nem volt ideges? Böröcz János, aki igazi megtestesítője a magyar föld gyermekének, villogó szemeit csendes tüzzel emeli az előtte állókra.  

A pályaudvaron, amikor Pettkó-Szandtner alezredes ur jelt adott, lovaim közé csörditettem, aztán hopp s az öt ló lába gyökeret vert, megálltam őfelsége előtt. A király megnézte a lovakat, majd rámtekintett. Értettem én ezt a nézést. Mindenki igy szokta, amikor eléje állok az öt lipicaival. Nemcsak, hogy álltam a tekintetét, hanem keményen visszanéztem, a gyeplő szinte ragadt a kezemhez. Mi, kocsisok megérezzük azt, hogy ilyenkor mit gondol a vendégünk. Őfelsége nyugodtan ült be és én azalatt halkan odasúgtam lovaimhoz: Napolitán, Maistano, Konversano, Ramanzo, Pagano! Megértették mind az öten a hangomat. De meg is becsülték magukat. Ugy mentek kérem, mint odalent Bábolnán, amikor meglátják az alezredes urat. Nem volt ott baj semmi, csak a nap ne sütött volna olyan nagyon, mert folyt a verejtékem. 

Böröcz János 19 éve kocsis máshoz nem is ért, csak a lóhoz. Két szép gyermeke van, de még nem tudja, mit vigyen nekik ajándékba.

Zömök, szélesvállu, feketeszemü kocsis lép be a szobába, orra alatt bajuszkötő. Mintha csak ércbe öntötték volna, ugy áll a kipödört hatalmas magyar bajusz. Cser Sándornak hivják, ő a királyné kocsisa. Kezében beretvát tart, álláról patakzik a vér. Nem zavarja a királyi környezet, bábolnai őszinteséggel káromkodik a rossz beretvára. Aztán cigarettapapírt vesz elő és a sebre teszi. 

Én a királyné őfelségét vittem. – mondja a legnagyobb nyugalommal. – Sok helyen jártam külföldön, ahol lóbemutató volt, mindenhol ott voltam a lipicaiakkal. Huszonkét éve szolgálom Bábolnán a ménest.

A Mussolini téren, amikor polgármester ur üdvözölte a királyt, a maga lovai felvágtak. – jegyezzük meg.

Cser Sándor mosolyog, int a kezével: 

Természetesen megtorpantak, amikor az első kocsi megállt. Aztán egy kissé a hátsó lábukra álltak. Nem lett volna semmi baj, nem kellett volna annak a két katonának odaugrania. Ha én fogom a lovat, akkor baj nincs, de ott akkor lehetett volna valami, mert ha a ló ágaskodik, akkor nem fogni, hanem engedni kell a kantárszárat. Akkor egy kicsit gondoltam arra, hogy csaknem bajt csináltak nekem a körülállók. letoltes.jpg

Ő is családos, négy gyermeke van, 44 éves. Nem tudja, mi az idegesnek lenni, soha semmi nem hozta ki sodrából. Irigylésre méltó ember. 

Boldog, hogy ilyen nagy megtiszteltetés érte?

Elgondolkozik, vállat ránt.

Hát mit tagadjam ... királyt ritkán látok. De nem is csináltam én semmi különöset, éppen csak hajtok. Ezt csinálom tízéves korom óta. Talán kicsit jobban hajtok mint más, s azért küldtek ide, ez kötelesség. 143.jpg

Hasonlóképpen beszél Ivánits György parádéskocsis, aki Mária királykisasszony fogatát hajtotta. Ő már nem bábolnai, Mezőhegyesről hozták fel Budapestre. Ő sem lát semmi különöset abban, hogy királyi kocsis lett. De tetszik neki, amint visszaemlékezik: friss_ujsag_1937_05_23.jpg

Ilyen közel álltam őfelségéhez, mint az úr most énhozzám. Mialatt az első fogat előállott, a királyné és a királykisasszony mellettem álltak. Érdeklődéssel nézték a ruhámat, de én álltam a szemüket, mert a magyar ember visszanéz arra, aki őt nézi.

A három királyi kocsis leül az istálló előtti padkára, cigarettát sodor és a legtermészetesebb hangon újra Bábolnáról beszél egymás között. Megtermett, keménykötésü, egyenesgerincü magyar mind a három. Szerdáig maradnak még a fővárosban, aztán visszamennek Bábolnára. Napolitán, Maistano hiába abrakol ezüstveretü tarisznyából, őket is visszahúzza a bábolnai virágos zöld mező. S ha majd egyszer minden elcsendesedik, s már emlékké válik a királyjárás, bizonyára a bábolnai pásztortüzek mellett eleven regévé válik Böröcz Jánosék budapesti hajtása, amikor a szemük összevillant egy nagy birodalom uralkodójának tekintetével. 

 Z.Sz. B.

A bejegyzés trackback címe:

https://cseridavidkonyv.blog.hu/api/trackback/id/tr8515641922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása